tiistai 13. tammikuuta 2015

Lähihoitaja

Tiedän, että tekstit ja niiden julkaisu on ollut sekavaa ja todella pätkittäistä, mutta parempaan en tällä hetkellä pysty. Päätin kuitenkin avata hieman opiskelujani, joista en ole kuin puolella sanalla maininnut. Ehkä seuraavaksi voisin tehdä yleistä faktatietoutta itsestäni, ken tietää.
 
 
Olen siis aikuisopiskelija/ omaehto-opiskelija ja opiskelen Helsingissä lähihoitajaksi, sosiaali- ja terveysalaa. Tutkintoni kestää 2 ½ vuotta, josta tällä hetkellä olen suorittanut ½ vuotta, eli ensimmäisen jakson, Kasvun tukemisen ja ohjaamisen. Tähän asti koulu on mennyt varsin mallikkaasti, arvosanat ovat olleet 2+-3+ (arvosteluasteikko 0-3) ja tehtäviä ollut jos oikein muistan n. kahdeksan. Eilen alkoi uusi jakso, eli hoidon ja huolenpidon jakso, jee kivaa, tietenkin matematiikalla, eli lääkelaskuilla. Matikka oli surkein aineeni yläasteella ja sainkin siitä vain kutosen. Eli nyt viimeistään on todellinen näytönpaikka.

Kun alotin koulun, suhtauduin siihen sillä asenteella, että eipä tuolla varmaan tarvitse oikein mitään tehdä. Ensimmäisten tehtävien jälkeen muuttui käsitykseni täysin. En todellakaan ymmärtänyt kuinka sitovaa tuo on. Lähiopiskelua on vain 6 tuntia viikossa (3 h kahtena iltana), mutta etäopiskelua lähes koko ajan. Tehtävillä on suht tiukat deadlinit joillakin vain viikko, toisilla muutama päivä. Ajattelin, että työssäoppiminen on helppoa. Väärin. Samaan aikaan oli havainnointitehtävä, joka kesti 3 viikkoa, josta piti saada mahdollisimman yksityiskohtainen. Viikossa (koska jätin tämänkin asian viime tinkaan) kirjoitin kahdenkymmenen sivun näyttösuunnitelman, neljän sivun itsearvioinnin ja kaikkea muuta pientä kivaa. Itse harjoittelu olikin ihan jees, mutta kaikki siihen päälle kasaantuvat asiat veivät todellisesti voimat.

 
Yhteenvetona aikuiskoulu on minulle se oikea vaihtoehto, mutta helppoa se ei ole, eikä tule olemaankaan. Kaikki on kiinni itsestä, siitä, kuinka paljon jaksaa tai viitsii uhrata aikaansa kouluun. Ja koska tavoitteena on 2016 valmistua lähihoitajaksi, aion ottaa koulun tällä kertaa niin tosissani kuin suinkaan pystyn.
Aikuiskoulutus vaatii opiskelijalta enemmän motivaatiota kuin ns. nuorisopuoli, koska puoliakaan asioista, jotka minun pitää tietää, ei minulle suoraan kerrota, vaan minun pitää osata etsiä tietoa itse. Ja ennen kaikkea sisäistää se. Minun tulee itse opiskella 24/7, eikä kukaan kerro minulle vastauksia suoraan. Siihen päälle työt ja kotihommat, toivoisin todella, että vuorokauteen saataisiin lisää tunteja.

Tavoitteeksi tälle jaksolle otan, että hoidan asiat ja tehtävät heti, enkä vasta silloin kun jättöpäivä häämöttää. Yritän pitää myös mielen virkeänä erilaisilla virikkeillä ja keskittyä kouluun, tehtäviin ja tentteihin niin hyvin kun pystyn. Sekä yrittää suoriutua kaikesta mahdollisimman hyvin! Koulun edetessä, olen taas askeleen lähempänä unelmiani! :)



 

5 kommenttia:

  1. Moi Jenna!
    Minä myös opiskelen aikuispuolella lähihoitajaksi, olen tälläinen vanhempi mies Roista ja kysyisin että mitä siihen näyttösuunnitteluun pitäisi niinkuin kirjoittaa? Minulla on myös mennyt kokeet niinkuin sinullakin ja vaikka välillä on hiukan sekavaa ja kiireistä mutta mukavaa silti.
    T: pohjoisen mies

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Meillä saa koulusta sellaisen valmiin näyttösuunnitelmapohjan, johon kirjoitetaan omaa suunnitelmaa näyttöviikolle. Suunnitelman alkuun meillä kerrotaan tutkinnon suorittajasta, eli minusta, kuvaus tutkintotilaisuuden paikasta ja aikataulusta. Itse suunnitelmassa on kohdat: työprosessin hallinta, työmenetelmien, työvälineiden ja materiaalien hallinta, työn perustana olevan tiedon hallinta sekä elinikäisen oppimisen avaintaidot. Jokaisessa tälläisessä kohdassa on "väittämiä" johon vastaat perustellusti, miten toimit tutkintotilaisuudessa. Esimerkiksi kasvun tukemisen ja ohjaamisen näyttö, " Kuuntelee ja havannoi asiakasta sekä keskustelee asiakkaan kanssa hänen tarpeistaan. Ottaa huomioon asiakkaan elämäntilanteen" vastasin suunnitelmaan näin: " Pyrin osallistumaan lasten keskusteluihin ja kuuntelemaan lasta, sekä käydä kyselemässä niiltäkin lapsilta kuulumisia, jotka eivät ole niin aktiivisia vuorovaikutuksessa. Kuuntelen sivusta lasten keskusteluja keskenään, ohjaajien sekä vanhempien kanssa, millä tavoin lapsi puhuu minulle tai vanhemmalleen ja millä tavoin puhetyyli eroaa. Otan lapsessa huomioon hänen kehitystasonsa, mahdolliset puutteet sekä puheenselkeyden. Kohtaan jokaisen lapsen yksilönä, kuuntelen mielelläni kaiken mitä heillä on sanottavana, sekä mietin, mitä heidän ikäisiltään voi vaatia, enkä vaadi sellaista, mitä koen, ettei sen ikäiseltä lapselta voi vaatia, esimerkiksi lasten välisten riitojen sovittelua. Otan lapsessa huomioon hänen vuorovaikutustaitonsa sekä käytöksen, miten vuorovaikutustaitoja sekä käytöstä pyritään parantamaan muuttamatta tai vahingoittamatta heidän persoonallisuuttaan. Kerron lapsille miksi noin ei voi tehdä, jos hän tekee jotain sopimatonta, mitä pitää tehdä (anteeksipyyntö) ja ettei samainen käytös jatkuisi tulevaisuudessa."
      En tiedä, osasinko yhtään olla avuksi, kyllä koulusta varmasti osataan neuvoa paremmin jos on kysyttävää. Ja tottakai saa täälläkin kysyä, yritän vastata parhaani mukaan. Tsemppiä opiskeluihin!

      Poista
    2. hei jenna voisitko auttaa minua milla on työssäoppiminen ja olen jänettää

      Poista
  2. Moi Jenna!
    Vastaus oli todella hyvä, tämä esimerkki jonka olit kirjoittanut niin kirjoititko samassa paperissa kaikkiin oleviin sarakkeisiin vastauksen? Seuraavana paperilla on "tarjoaa asiakkaalle toimintamahdollisuuksia käyttäen erilaisia materiaaleja, välineitä ja tiloja tominnassaan" Pitääkö sarakkeissa oleviin kirjoittaa vastaus? Näyttösuunitelmassa kysyisin sen verran että meillä on näyttösuunitelma tehtävä 5 päivälle, tarkoittaako tämä että on tehtävä klo. 8-16.00 oleva toiminta kokonaisuudessa mitä päiväkodin päivä sisältää? tämä on jäänyt mulle vähän hämärän peittoon.
    PS. kiitos hyvästä vastauksesta.
    PSS. Sinulla on homma hyvin hallussa
    T: pohjoisen mies

    VastaaPoista
  3. Am looking for someone to help me in Finnish language with my assignments in practical nursing(lähitoitaja)

    VastaaPoista